Zelenina na gril

K létu patří z mnoha důvodů grilování. Nejen proto, že na čerstvém vzduchu a pod otevřeným nebem zkrátka chutná nejlépe, ale je to i skvělá příležitost k tomu pozvat přátele a užít si společně s dobrým jídlem a pitím dlouhé teplé letní noci. Ať už jste vegetarián či raději preferujete maso, pak jistě nebude na škodu znát navíc několik zajímavých receptů na grilovanou zeleninu. Ta totiž nesmí chybět při žádném grilování! Je univerzální přílohou k masu, ale poslouží skvěle také jako hlavní chod. Nejlépe uděláte, když si ji vypěstujete sami na své zahradě nebo ji nakoupíte na farmářských trzích. Servírujte ji společně s čerstvou bylinkou, olivovým olejem, hrubozrnnou solí, čerstvě namletým barevným pepřem a křupavým pečivem.

  • Grilované papriky

INGREDIENCE: červené papriky kapie/ olivový olej/ česnek/ čerstvý tymián/ pepř/ sůl

POSTUP: Papriky zbavíme jádřinců a připravíme si směs na potření z oleje, vylisovaného česneku a pepře. Směsí potřeme papriky ze všech stran, vložíme do každé snítku tymiánu a položíme na gril. Pravidelně otáčíme a těsně před koncem ještě osolíme hrubozrnnou solí. Podáváme buď ještě teplé jako přílohu k masu či klobáskám, či je necháme vystydnout a druhý den je buď zavaříme či z nich vytvoříme pikantní pomazánku, čatní nebo paprikové aioli. Můžeme je také naplnit sýrem, který se na grilu krásně uvnitř roztaví nebo je jím posypat až při servírování.

  • Rajčatové špízy

INGREDIENCE: cherry rajčátka/ feta či balkánský sýr/ provensálské koření/ olej/ sůl/ pepř/ čerstvé bylinky na posypání

POSTUP: Připravíme si marinádu z oleje a provensálského koření. Do ní naložíme na větší kostky nakrájený sýr. Na špejli poté napichujeme střídavě rajčátka a sýr. Před položením na gril ještě potřeme rajčátka olejem a opékáme ze všech stran. Po sejmutí z grilu posypeme čerstvě nasekanými bylinkami a hrubozrnnou solí. Provensálské koření můžeme nahradit také oreganem nebo sušenou bazalkou.

  • Zeleninová quesadilla

INGREDIENCE: tortila/ červená cibule/ paprika/ žampiony/ sterilovaná kukuřice/ tvrdý aromatický sýr (např. čedar)/ citronová šťáva/ čerstvé bylinky/ máslo/ česnek/ sůl/ zakysaná smetana

POSTUP: Nakrájenou zeleninu na pánvi orestujeme na cibulce a másle nebo ji všechnu smícháme a položíme v alobalu na gril. Poté dáme do mísy a připravíme si tortily, na jejichž polovinu směs položíme, zasypeme nastrouhaným sýrem a překlopíme druhou stranou tortily. Naplněné tortily poté položíme na gril a po obou stranách grilujeme. Poté sejmeme z grilu, rozkrojíme na čtvrtky a podáváme s dipem ze zakysané smetany, citronové šťávy, bylin dle chuti, prolisovaného česneku, soli a pepře.

  • Rozmarýnové brambory

INGREDIENCE: brambory/ plátky slaniny (můžeme vynechat)/ čerstvý rozmarýn/ česnek/ cibule/ olivový olej/ sůl

POSTUP: Rozmarýn nakrájíme najemno a v míse jej smícháme s olivovým olejem, solí a prolisovaným česnekem. Brambory nakrájíme na měsíčky a přidáme je ke směsi do mísy. Vše pečlivě promícháme, aby se brambory kompletně obalily směsí. Takto připravené brambory pokládáme na gril a po všech stranách je opékáme. Pokud si jídlo chceme zpestřit, pak ogrilujeme kolečka cibule s plátky slaniny a servírujeme je společně s bramborami.

  • Caprese s lilkem

INGREDIENCE: větší pevná rajčata/ kvalitní mozzarella/ lilek/ čerstvá bazalka/ bazalkové pesto nebo balsamiko/ olivový olej/ sůl

POSTUP: Lilek nakrájejte na silnější kolečka, osolíme a necháme chvíli „vypotit“. Mezitím si nakrájíme také na silnější kolečka rajčata a naopak na tenší mozzarellu (ideálně tu pravou z bůvolího mléka). Lilek i rajačata potřeme olivovým olejem a ogrilujeme z obou stran. Lilek bude potřebovat zůstat na grilu déle. Poté na talíř střídavě pokládáme plátek lilku, mozzarelly a rajčete. Vše zasypeme čerstvou bazalkou a doplníme několika lžičkami bazalkového pesta. Pokud jej nemáme, použijeme místo něj balzamiko či pouze olivový olej. Pokud je potřeba dosolíme hrubozrnnou solí.

  • Artyčoky na víně

INGREDIENCE: artyčoky/ čenek/ bílé víno/ citón/ olivový olej/ pepř/ chili koření/ sůl

POSTUP: Nejdříve smícháme ve stejném poměru olivový olej s bílým vínem, vymačkanou polovinou citrónu, špetkou chili koření, pepřem a solí. Řádně promícháme a necháme odležet. Mezitím si připravíme artyčoky tak, že řádně odkrojíme jejich vrchní část a překrojíme je na půl. Poté je ihned na chvíli naložíme do připravné směsi. Do jejich středu zatlačíme jeden či více stroužků česneku (dle velikosti) a položíme rozkrojenou stranou na gril. Poté otočíme a ještě pokapeme směsí, ve které jsme artyčoky nakládali. Podáváme s ogrilovanými plátky citrónu a samozřejmě sklenkou bílého suchého vína.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.