Bez lepku a laktózy

Čím dál tím častěji se mluví o intoleranci laktózy a lepku. Přibývá lidí, kteří mají problémy se strávením těchto látek. Naštěstí dnes existuje mnoho alternativ a receptů z nich.

Lepek může dělat člověku problémy různého charakteru. V případě celiaků jde o autoimunitní onemocnění, kdy lepek v těle vyvolá útok na tenké střevo ve smyslu nadýmání, křečí a dalších problémů, které mohou mít i dlouhodobé nevratné dopady na zdraví. Alergie na lepek se může projevovat ale i vyrážkami či rýmou. Lepek může způsobovat také syndrom zvýšené propustnosti střev, což jednoduše řečeno znamená, že vám látky, které mají být jako toxický odpad přirozeně vyloučeny z těla ven, na místo toho prostupují skrze stěny do těla a zůstávají v něm.

Pokud jde o mléčné výrobky, pak lidem s intolerancí laktózy škodí nadýmáním, průjmem či jinými zažívacími problémy. Mohou se na tom podílet také růstové hormony, které se v nekvalitním mléce často vyskytují. Rozlišujme ale mezi intolerancí laktózy, kdy člověku vadí tak zvaný mléčný cukr a v takovém případě často stačí příjem konzumace mléčných výrobků omezit, a alergií na kasein. Kasein je klíčová bílkovina v mléce savců a v případě, že na ni máte alergii, je nutné mléčné výrobky vyřadit zcela.

Čím nahradit běžně používané obiloviny, které v sobě mají lepek?

Nejtěžší pravděpodobně bude vyřadit z potravin běžné pečivo a klasické těstoviny. Zapomeňte například na kváskový chléb a tukový rohlík. Neznamená to ale, že si nemůžete pečivo dál dopřávat, ale v trochu jiné podobě, než jste byli zvyklí. Dnes existují bezlepkové alternativy nebo si ideálně pečte své vlastní pečivo. Experimentujte přitom s ořechy, semínky a různými moukami jako je například mandlová, kokosová, kukuřičná a další. Zkuste přidat také přírodní zdroj vlákniny ve formě psyllia. Na místo běžných obilovin zařaďte do svého jídelníčku takové suroviny jako je quinoa, kukuřice, proso, jáhly, pohanka, rýže, slzovka, fazole, hrách, čočka nebo amarant.

Čím nahradit mléčné výrobky?

Mléko nahraďte rostlinnými „mléky“ jako je ovesné, kokosové nebo rýžové. Pokud si rostlinné mléko kupujete v obchodě, pak se vždy podívejte na složení a přesvědčte se, že výrobek neobsahuje více látek, než je nutné. Často se totiž stává, že rostlinná mléka jsou doslazovaná či v sobě mají zbytečně navíc nějaká umělá aromata. Mléka si můžete ale vyrobit i sami doma – například ořechové mléko z kešu či lískových ořechů nebo mandlí. Receptů je na internetu mnoho. Místo másla si dopřejte raději za studena lisovaný panenský olivový olej nebo si chleba namažte například měkkým avokádem, humusem, kvalitní paštikou nebo ořechovým máslem. Pod vajíčka či zeleninu na pánev zkuste použít přepuštěné máslo – ghí nebo kokosový olej.

Text Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.