„Jsme spíše organismus než firma“, uvádí zakladatelka Lifefood Tereza Havrlandová

Přála by si, aby se hodnoty její firmy, postavené na vědomém životě, péči o planetu, radosti a zdraví, dostaly prostřednictvím chutných a kvalitních produktů, které Lifefood vyrábí v really raw kvalitě, k co největšímu množství lidí.

„Jsme spíše organismus než firma,“ uvádí zakladatelka Tereza Havrlandová, se kterou jsme se potkali.

Jaká klíčová myšlenka stojí za vznikem Lifefoodu?

Od samého počátku jsem chtěla ukázat lidem, že jíst zdravě a přitom chutně je možné. Firmu jsem založila v roce 2006, kdy většinová společnost byla přesvědčena, že zdravé jídlo je něco, co nechutná dobře. Už o pár let dříve jsem si ale na vlastní kůži v Americe ověřila, že syrová strava neboli raw food je nesmírně rozmanitá a lahodná. Nadchla mě a díky ní jsem změnila svůj životní styl! Byla jsem přesvědčená o tom, že když se lidé dozvědí, že lze jíst zdravě a zároveň chutně, tak to všichni budou zaručeně chtít.

S tím tedy přišel podnikatelský záměr?

Ano, ale na začátku jsem spíš uvažovala o otevření bistra či restaurace. To jsem ale nakonec odložila, protože jsem tehdy chtěla ještě procestovat kus světa. Nakonec jsem se – i na základě mé cestovatelské životní fáze – rozhodla, že bych mohla spíš dovážet komodity ze zahraničí do Česka. Tak jsem v roce 2006 začala importovat například kakaové nepražené boby, mladý ječmen z Nového Zélandu a mořské řasy a s nimi jsem objížděla obchody. Ale zjistila jsem, že z toho asi nebude žádný zásadní byznys. Lidé sice z čerstvých surovin mohou udělat téměř veškeré „raw“ doma, ale je to vlastně dost složité, a hlavně náročné na čas. Tak jsem si řekla, že začnu vyrábět nějaký snack, něco hotového, co si lidé budou moci jednoduše koupit a sníst. Nejdříve jsem hledala někoho, kdo by mi to v Česku vyrobil, ale nakonec jsem se do toho pustila sama.

lifefood-rohovor-tereza-Havrlandova

Čím jste začala?

Krémem Čokoládový sen, který tehdy tvořila sezamová pasta, kakaové boby a med. Zkrátka taková zdravá Nutella. Hledala jsem výrobní prostory a do toho jsme začali vyrábět také první sušené krekry, v roce 2008 jsme přidali vlastní raw čokoládu a o rok později také tyčinky.

Jaké jsou podmínky vašich produktů?

Všechno je samozřejmě raw, bio, přirozeně bez cukru, vegan, bez lepku a bez laktózy. Také GMO free, paleo a ručně vyráběné. V čem jsme ale nejspecifičtější, je fakt, že naše produkty jsou takzvaně really raw. Dnes je totiž na trhu spousta produktů označených jako raw, ale ve skutečnosti raw nejsou. Principem raw jsou totiž potraviny, které musí být zpracované maximálně do teploty 42–45°C, aby v nich zůstal obsažen co nejvyšší obsah prospěšných a výživových látek. Zkrátka co nejvíc z toho, čím příroda surovinu obdařila. Nejde jen o to, že finální produkt je vyráběn za těchto podmínek, ale i všechny jeho komponenty. Klasické konvenční suché plody se ale ve většině případů zpracovávají cestou, která není raw. Například na ořechy se používá při louskání až 200 °C horká pára, sušené ovoce se běžně suší při teplotách 60–80 stupňů. V rámci konvenční produkce prakticky raw suroviny skoro neexistují. V bio to je možné, ale je třeba mít speciální dodavatele a speciální smlouvy s nimi, protože standard není raw. A pak je to samozřejmě i dražší.

Umí si česká společnost za kvalitu již zaplatit?

Určitě ano. V době, kdy jsme neměli žádnou zásadní konkurenci, si naše produkty lidé kupovali za téměř stejné ceny jako dnes. Trh se nyní s příchodem konkurence rozmělnil, objevila se spousta levnějších značek, a pak to vypadá, že Češi kvalitu neocení. Problém spíš ale je, že ji neumějí rozpoznat a myslí si, že za nižší cenu dostávají stejnou jakost. Bohužel tomu tak většinou spíše není.

Díky vám se v Česku začalo mluvit a jíst raw, je to tak?

Dá se říct, že jsme to byli my, kdo přišel na scénu s raw dobrotami, tedy se zcela novou kategorií. A to nejen v tuzemsku, ale i v Evropě. Dnes exportujeme kromě toho také do arabských zemí, hlavně SAE, Saudská Arábie a Katar. Začínáme vyvážet také do Honkongu, Japonska, Číny a na Tchaj-wan.

Co je nyní trendem?

Jednak superfoods, takže máme přímo řadu, do které přidáváme vždy něco nad rámec, jako například zelený ječmen, guaranu či açaí. Ale hlavně nám nyní nejvíce fungují proteinové tyčinky. Z nich je nejpopulárnější malinová, oříšková a s lesním ovocem.

Jaké jsou vaše TOP 3 nejpoptávanější produkty?

Čokoládová a kokosová tyčinka. Ty mají první místo vlastně na všech našich trzích. Třetí v řadě je brazilská, ale ta je hodně daleko za nimi.

Jaké jsou rozdíly mezi trhem v Německu a v Česku?

Vidím to asi nejvíc ve vztahu k bio. Ve specializovaných obchodech se zdravou výživou se v Česku nabízejí produkty, které v biokvalitě nejsou. To v Německu neexistuje. Řada spotřebitelů si myslí, že označení natural je podobné jako bio, a sáhne tedy logicky po tom, co je levnější, což je ve většině případů právě natural, ale to je ve skutečnosti něco úplně jiného. V Německu nic takového není. Tuzemský obchodník by zkrátka měl být zodpovědnější ve vztahu k bio, potažmo ke svým zákazníkům, a ve specializovaných obchodech kvalitu natural vůbec nenabízet. Tak je zkrátka prakticky to samé, co koupíte v supermarketech jako konvenční potravinu.

V čem je vaše konkurenční výhoda?

Máme za sebou příběh, za kterým stojí lidé, kteří raw skutečně žijí. Ostatní firmy na trhu to mají většinou pouze jako svůj byznys projekt. Vnímám nás zároveň jako inovátora, který přináší novinky na trh. Navíc máme díky nekompromisním kritériím zaměřeným na maximální kvalitu našich produktů nesrovnatelně vyšší nutriční benefit pro lidské tělo.

Jaké jsou další plány Lifefoodu?

Měli bychom vstoupit do českých a německých řetězců. Doba si to žádá. Specializované prodejny se vytrácejí. Možná i z toho důvodu, že supermarkety začínají čím dál tím víc nabízet zdravé bio produkty, tedy i raw. A malé obchody tomu nepomáhají, když nabízejí konvenční zboží, které je v supermarketech stejně levnější. Pro lidi je mnohem pohodlnější nakoupit vše na jednom místě. Dlouhá léta jsme se tomu bránili, abychom drobné obchody podpořili, ale doba se posunula natolik, že je spíš sebelikvidační v řetězcích nebýt.

Je možné žít nyní v Česku raw?

Co se týče dostupnosti surovin a produktů, tak ano. Alespoň ve městech, otázkou je, zda to lze ustát fyzicky. Jsem přesvědčena, že nutným základem zdravé stravy má být zejména velké množství zeleniny a ovoce. Naše produkty jsou ale spíše snacky, které by měly být doplňkem jídelníčku. A logicky v zimním období je jednak dostupnost kvalitní zeleniny i ovoce výrazně slabší, a jednak je v zimě pro spoustu lidí studené jídlo dost problém, i pro mě. Proto přes zimu raději volím strategický ústup.

Žijte Lifefood!

Využijte v e-shopu slevový kupon 15 % po zadání hesla BLACKSWAN2019.
Zdravé vánoční balíčky seženete na e-shopu.
Aktuální informace o akcích na facebooku nebo sledujte instagram.
Více na: www.lifefood.cz

Text Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.