50 odstínů klimatu — Doprava a mobilita

Jsme na počátku epochální přeměny z fosilní dopravy na post-fosilní mobilitu. Mobilita bere stále více ohled na životní prostředí. Kromě potřeb a požadavků lidí vstupují do popředí i faktory efektivnějšího využití zdrojů a infrastruktur pro mobilitu založenou na obnovitelných zdrojích energie.

1. Když už musíte letět, zvolte si let bez mezipřistání. Start stojí nejvíce kerosinu. Nejekonomičtější jsou lety ve vzdálenosti okolo 5000 kilometrů. Naopak, poletíte-li například z Londýna do Perthu, má z hlediska emisí CO2 větší význam udělat mezipřistání v Dubaji, protože letadlo má kvůli menší zásobě kerosinu nižší váhu, a proto celkově menší spotřebu (tahle letenka je i levnější než přímý let).

2. Sdílené služby jako spolujízda nebo carsharing jsou staronovou alternativou k vlastnímu autu. I když počet aut stále přibývá, počet řidičáků u mladých lidí začíná výrazně klesat. Naopak průměrný věk těch, kteří si kupují nové auto, neustále stoupá. Za posledních patnáct let je uváděn nárůst věkové hranice o sedm let.

3. Netankujme bio benzin. Monokultury kukuřice a řepky hnojené pro bioenergii vyplavují půdu a podporují vymírání druhů zemědělských plodin. Prakticky 50 % veškeré půdy vhodné pro pěstování zemědělských plodin ve světě dnes okupují pouze čtyři plodiny — sója, pšenice, rýže a kukuřice.

4. Výroba baterie do e-auta způsobuje nadměrné znečistění ovzduší. Na dosáhnutí ekobilance starého benziňáku se spotřebou 7,5 l/100 km potřebuje e-auto 3—7 let, podle typu auta a průměrného nájezdu.

5. Náklaďáky na dálnici je třeba přeložit na železnici. Při předjíždění brání ostatním řidičům v plynulé jízdě, která je emisně nejefektivnější. Byť to zní neuvěřitelně, doposud limity CO2 pro nákladní vozidla neexistuji! Apropos, kolik velkotonážních aut jste potkali na dálnicích ve Švýcarsku? Tento rok tam slaví ústavní zákon, který před pětadvaceti lety přesunul transalpskou nákladní dopravu na železnici. S tržním podílem více než 70 procent hraje železnice v kamionové dopravě ve Švýcarsku tak významnou roli jako nikde jinde na světě.

6. Doprava ve městech musí být bezbariérová, aby postižení nebyli odkázáni jen na auta. Uvědomí si každý nejpozději potom, když to bude sám potřebovat.

7. Jak se dá dosáhnout snížení autodopravy ve městě? MHD musí být cenově atraktivní a zároveň s častým intervalem. A ti, co přijedou autem, naopak zaplatí vysoké parkovné.

8. Pro zahraniční turisty zaveďme v Praze vysoké vstupné. Nejen, že se tím sníží emise z dopravy, ale Praha bude zase více patřit svým obyvatelům.

9. Velká zásobovací auta již mají zákaz vjezdu do města. Největším problémem však je obrovské množství malých dodávek, které rozvážejí zboží po jednotlivých obchodech a zároveň nemají kde zastavit, protože všude stojí automobily. Zatím není slyšet žádné efektivní řešení… Přitom téma citylogistiky je stále více citlivější. Stejně jako oko — plastické barevné patníky na pražských cestách můžou oslepit snad každého estéta.

10. Jedna zámořská loď pro 5 tisíc pasažérů může způsobit ročně znečištění ovzduší jak přibližně jeden milion aut. Na mořích a řekách jezdí 6500 okružních a 300 zámořských lodí. K tomu 40 tisíc nákladních lodí, z nichž nejvíce je registrováno v Panamě, Libérii a Číně. Zkusme se rejdařů zeptat, co si myslí o emisích oxidu siřičitého…

Ne, nechceme tímto článkem postavit planetu na hlavu. Ani vytvářet další fantazijní teorie, co všechno může způsobit klimatická změna. Stačí, že debata okolo klimatu už dnes rozděluje společnost na militantní zero-waste zastánce a nemalou skupinu lidí, která myslí, že toto téma je přehnané a zbytečné.

V seriálu „50 odstínů klimatu“ přinášíme doporučení drobných kroků, které nebolí a moc nestojí, ba dokonce můžeme sem tam i nějakou korunu ušetřit. Ale ukážeme také nápady, nad kterými stojí za to se zamyslet, i když některé z nich ještě nejsou na programu dne. Nejde nám o velká slova, jak zacházet s naší planetou, ale o doporučení, jak si vytvářet svůj mikrosvět, jak se chovat ke svému okolí, ke svým nejbližším… a v neposlední řadě sami k sobě.

Každý den si můžete přečíst jednu z pěti částí seriálu 50 odstínů klimatu:

I. Domácnost

II. Doprava a mobilita

III. Technika a energie


IV. Bydlení a město


V. Zeleň a veřejný prostor

Danuše Siering

je zakladatelka komunity Ayurvedic Breakfast a goflorenc. Je vydavatelkou magazínu N&N Praha/Berlin a online magazínu www.novinyanovinky.cz. Žije a pracuje v Berlíně a Praze.

Text Danuše Siering Ilustrace Jakub Vaněk Studio

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.