Jestli si přečtete tento článek, nemusíte si kupovat desítky knih o stravě

Tímto heslem láká na svou knihu ‚Der Ernährungskompass“ Bas Kast, jeden z nejčtenějších německých autorů populárně-naučné literatury. Pro tuto knihu vedl rešerše tři roky; byla mu za ni udělena cena Vědecká kniha roku. Základní informace z této opravdu zajímavé knihy najdete zde.

1. Jezte jen ‚skutečné jídlo“ 
Slyšeli jsme x-krát. Ale autor vědomě prohlašuje, že hlavním důvodem nadváhy je industriefood — hotovky. Teprve s tažením „umělého“ jídla přišla globální nadváha. Proto jeho rada je jednoduchá: „Nejezte nic, co by vaše babička nepoznala jako jídlo.“

2. Čím více zeleniny, tím lépe
Ne zelenina má být přílohou, ale přesně naopak — maso má být přílohou. Jako hlavní chod — zelenina v přírodním stavu.

3. Ryby s vysokým obsahem tuku (ne z chovu) mají být na stole pravidelně
Statistiky říkají, že nejdéle žijí vegetariáni, kteří jednou do měsíce jedí rybu. Ale ne jakoukoliv. Nejvíce se doporučují ryby s vysokým obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin jako losos, hering, makrela, pstruh a sardinky. Pozor na tuňáky — z důvodu zvýšeného obsahu rtuti pro těhotné a děti nevhodné. Že mají být všechny ryby z divokého chovu zdůrazňovat snad netřeba. Jestli rybu rádi nemáte, přijměte omega-3 ve formě lněných nebo chia semínek a olejů nebo ořechů. Maximálně jednou týdně ryba stačí.

4. Klasická umělá sladidla zapomeňte
Ale existuje dobrá náhrada. Stévia nechutná každému, ale xylit stojí za to vyzkoušet. Nejčastěji se získává z kůry břízy.

5. Kdy jíst?
Nevěřte tomu, že „jedna kalorie je vždy jedna kalorie“. Není. Záleží totiž na tom, kdy se jídlo jí. Nejvhodnější je to nejkaloričtější jídlo sníst do 15 h. Poslední lehké jídlo nejpozději 2—3 hodiny před spaním. Aktuální španělská studie potvrdila přímý poměr mezi zvýšeným rizikem rakoviny a pozdním jídlem.

6. Sýry — opravdu můžeme jíst s klidným svědomím?
Zdá se, že ano. Poslední studie ukazují, že sýry, obzvlaště ty, které delší dobu zrají, obsahují substanci spermidin, která napomáhá velmi zdravému procesu v těle, zvanému autophagie. Naše tělové buňky pomocí spermidinu samy začnou „uklízet“ molekulární odpad a omlazují se.

7. Voda, kafe, čaj
Vyhýbejte se všem šťávám a slazeným nápojům cola, pepsi atd. Studie dokazují, že 3—5 šálků kávy a čaje denně snižují riziko úmrtí o 10—20 procent.

8. Vařte sami!
Kdo sám vaří, žije déle. A nejen to, je i déle zdravý. Vaření stojí čas a peníze, ano. Ale nemoc ještě více.

9. Pozor na rýži
Rýže razantně navyšuje hladinu cukru v krvi. Zvýšený konzum rýže tak může vést k cukrovce, k tomu bývá ryže často znečištěna arzénem. Nechceme zvyšovat strach před rýží. Ale dejte extra pozor na dobrého výrobce a druh rýže, kterou jíte. Basmati rýže má např. mnohem lepší parametry než rýže jasmínová. A nikdy nezapomeňte rýži pořádně proprat!

10. Nedělejte z jídla náboženství!
Když si sem tam dáte něco, co vám všichni rádci zakazují, tak se svět nezboří. Snězte to s největší chutí, usmějte se na svět a rekněte si, jak je krásné žít.

Text Danuše Siering

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

  • Chalva patří k nejstarším orientálním cukrovinkám 💭 Už jste ji zkoušeli? U nás na webu na ni teď najdete recept ♥️ #recipes #sweet #ayurveda #chalva #seeds #sesam #sunflowerseed #nuts #raisins #baking #ayurvedalifestyle #ayurvediccooking #ayurvedafood #orientalfood #sweets #treatyoself
  • Jednoduchá krása přírody 💙 
#sunset #natute #winter #beautiful #sunny #harmony #walks #lake #naturelovers #sky #wintercolors #ayurveda #ayurvedalifestyle #calming #czechrepublic
  • Čím zelenější, tím lepší 🥗💚 #wednesdaylunch #ayurveda #food #veggie #gogreen #vegetables #ayurvedalifestyle #lunchtime #avocado #salad #coffee #foodtips #fresh #energy #positive #detox #harmony #balance
  • Pancha Karma, starodávné učení vycházející z principu ájurvédy 🌱Článek s podrobnostmi najdete na webu 🙏🏼
#ayurveda #panchakarma #india #balance #indianmedicine #ayurvedalifestyle #harmony #wellness #psychology #energy #magic
  • Důležité je dobře začít 🙌🏼☀️
#breakfast #goji #healthy #ayurveda #gojipower #superfoods #bowl #morning #start #winter #ayurvedalifestyle #mindset #breakfastideas

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookie.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.