Ájurvédská snídaně

Kde získávat stále novou životní energii? A jak si ji udržet? Otázky, které si v dnešní uspěchané, často chaotické době kladou mnozí z nás. Vždyť jen když „máme“ energii, jsme schopni být zítra lepší a výkonnější nebo aspoň stejně dobří jako dnes.


Každý si dobíjí ty pomyslné baterky po svém. Jeden si jde zasportovat, druhý se vykřičí na stadionu, někdo běhá za holkami (či kluky), další jde rybařit či nakupovat, mnozí nedají dopustit na „trávu“. Existuje však i řada jiných, či aspoň doplňkových cest. Bezesporu základním nosičem lidské energie je strava – to velké, zřejmě nikdy nekončící téma. Paradoxem je, že když se najíme až moc, energie máme méně. Organismus totiž musí vynaložit navíc sílu na zpracování velkého množství jídla, proto se cítíme unavení. A naopak, když držíme půst, tak dojde k rychlému doplnění našeho energetického pramene, protože výkon zažívání téměř odpadá. Tzn. metabolismus se nejdříve zpomalí, aby potom v nové síle zase naskočil. Něco jako restart počítače.

Správný přísun bioenergie je náš životadárce. Dojde-li k jeho narušení či dokonce přerušení, přichází nerovnováha a s ní nemoci. Jak tedy uzpůsobit naši stravu tak, aby pro nás byla ne jen udržovatelem, a už vůbec ne přítěží, ale životabudičem? Podívejme se, jak k tomuto tématu přistupuje ájurvéda, stará indická nauka o životě, jejíž logické, po tisíciletí ověřené a hlavně nedogmatické zásady dnes oslovují stále více lidí. Rozhodující pro zdravou výživu je individuální snášenlivost stravy a jednotlivých potravin podle typu člověka. Co jednomu činí dobře, může být pro druhého jedem. To vede ke zvýšené pozornosti vůči našemu vlastnímu tělu, potažmo pak i k přírodě. Rozhodující faktory v příjmu stravy jsou tyto:
– co jíme, kdy a jak jíme a kolik,
– způsob přípravy
– kombinace potravin

I v ájurvédě začíná strava snídaní, která má dodat energii pro nový den. Vypít ráno sklenici teplé vody, ať už s citronem či bez něj, přirovnejme k „mytí zubů“ zevnitř. Nemusí být, ale může… Člověk pak snídani lépe tráví. Voda totiž probudí peristaltiku, takže když začínáme snídat, už jsou střeva připravená na svou denní službu. Podle ájurvédy nás má snídaně příjemně zasytit, ale zároveň nadměrně nezatížit naše zažívání, ať má rozum a tělo dostatek energie myslet a pracovat. Proto doporučuje snídat pokud možno:

– stravu vařenou či lehce tepelně upravenou,
– syrové ovoce nejíst/nepít současně s jídlem, nýbrž min. s odstupem půl hodiny (týká se i čerstvě presované šťávy!),
– také surové mléko pít samostatně a hlavně nekombinovat se syrovým ovocem

Co znamenají tyto návrhy pro snídani v praxi?
1. Dle chuti a snášenlivosti jsou vhodné všechny druhy ovesných a rýžových vloček a kaší – ale vždy krátce povařených. Kombinace s ovocným kompotem, ořechy a kořením je ideální. Vařenou nebo teplou snídani doporučujeme hlavně proto, že je lehčí pro trávení. Když jíme syrovou potravinu, má prostorovou teplotu, tedy okolo 20 stupňů a z ledničky ještě méně. Než ji tělo „ohřeje“ na 37 stupňů, už musí spotřebovat jistou energii.

2. Indický chléb chapati (čapátí) s medem výborně chutná, a navíc na jedničku splňuje ájurvédské doporučení. Z mouky smíchané s vodou se vytvoří malé placky, které se upečou na plotně. A kvalitní med, bohatý na enzymy, je ideální pro dobré trávení.

3. Chléb může být samozřejmě i náš, ale vhodnější je vždy toastový. Je lehčí pro trávení. V kombinaci s ájurvédskou pomazánkou z vařené či pečené zeleniny s vhodným kořením představuje vždy lepší wake-up než tři kávy za sebou.

4. Syrové ovoce je vítané, ale jako samostatný chod. Trávíme jej rychle, asi jednu hodinu. V kombinaci s nevhodnými potravinami však tento proces můžeme natolik zpomalit, že nám může způsobit potíže (např. s mlékem).

5. Teplé mléko s medem a kořením (šafrán, muškát, kardamon) platí v ájurvédě za omlazující a povzbuzující lék.

6. Ájurvédské koření prokazatelně podporuje trávení. V kombinaci s bylinkami dodává stravě chuť, barvu a energii a ve správné kombinaci pomáhá udržet či opět získat rovnováhu.

A jak to vypadá s nápoji?

O vodě jsem již mluvila. Ale ne každý ji musí… Jak říká můj manžel, voda je pro kytky. Nejčastějšími nápoji v ájurvédě jsou bylinkové čaje, typickým nápojem je potom chai (správně, ze sanskrtu vzniklo naše slovo čaj). Tento vskutku lahodný nápoj z černého čaje, mléka, medu a koření masala je nedílnou součástí každé indické i ájurvédské stravy. Účinné terapeutikum je také zázvorový čaj, který podporuje individuální čisticí proces.

K tomu všemu patří doporučení jíst jakékoliv jídlo vždy v klidu, v pěkném prostředí a hlavně vědomě. Zní to všechno jednoduše a logicky. Tak proč není ájurvédských restaurací na světě víc? Chybí ten základní aspekt. Ájurvéda říká, že jídlo má být vařené s láskou. Jenom takové jídlo nám dodá tu správnou energii a opravdu nás nasytí. Ale to nám kuchař v cizí restauraci neudělá. Proto chutná tak dobře každé jídlo od maminky, manželky, babičky či našich blízkých, kteří nás mají opravdu rádi a vaří pro nás s radostí.

Nejlepší kuchařský recept:
100 g lásky, špetka vášně, 1 lžíce času, 50 g chuťových pohárků, 6 lžiček smyslů, trochu múzy… a vařit s radostí.

Text Danuše Siering

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

  • Co nam muze dat joga? Jak ji v Evrope vnimame a proc je dobre jit az ke korenum? Prijdte 15.10. na prednasku s ajurvedskou veceri. Poslednich 20 mist! Prihlasky u nas na webu. Tesime se na vas! ...
#ajurveda #joga #zdravamysl #zdravejidlo #harmonie #ayurvedicbreakfast  #ayurvedicdinner #keepbalance #dumcernalabut #fullmindness
  • Rozkvest lze v kazdem veku, nejlepsi vyzivou je #laska♥️
... #happyday #love #kvet #rozkvetani #bloom #ayurvedicbreakfast #ayurveda #yoga #mindfullness #peace #meditation #dumcernalabut
  • Právě vyšlo další číslo magazínu @novinkyprahaberlin - opět s naší přílohou #ayurvedicbreakfast o zdravém životním stylu 😍 
Výtisky najdete v našem sídle #dumcernalabut v Praze a od září také na stojanech ve Florentinu a Myslbeku. Online již brzy na www.novinyanovinky.cz
Vydává: @blackswanmedia_praha_berlin
Foto na titulce: @karinzadrickartist for #zorya
...
Nezapomeňte si pořídit včas přes @goout vstupenky na naši ájurvédskou večeři 15.10.! 😉
...
#print #novinyanovinky #healthyfood #heathylifestyle #artphoto #prahaberlin #deutsch #bilingual #ayurveda #event #cooking #vegan #vegetarian #instafood #vibes #pureenergy #meditation #hapiness #yoga
  • Happy birthday, Gary!!! ...
Dnes slaví náš ájurvédský šéfkuchař @henrygwright 50. narozeniny! Velká věc! Přijďte s námi dnes slavit na @manifesto.market, ke stánku @dosas_manifesto, ale nejen tam! 
Hudba, jídlo, zábava až do noci! ☺
Video @blackswanmedia_praha_berlin
...
Our ayurvedic chef @henrygwright turns 50 today! Come to celebrate with us into @manifesto.market, to @dosas_manifesto  or elswhere else. Big party till night today!
Video by @blackswanmedia_praha_berlin
...
#ayurvedicbreakfast #chef #dosas
#celebration #partytime #happybirthday #manifestomarket #enjoy #video #blackswanmedia #pinkcrocodille
  • Vstupenky na ájurvédskou večeři 15.10. s přednáškou o józe mizí jak pára nad hrncem! Kdo chcete ochutnat dobroty Jana Lobreise, našeho hosta a šéfkuchaře vyhlášené vegetariánské restaurace #estrella, neváhejte a rezervujte si vstupenky včas 😎 - viz náš web, link v biu.
.
#ayurvedicdinner #ajurvedskavecere #cernalabut #naporici #lobreis #praha #vegetarian #vegan #joga #om #praguespiritfestival #goout #zdravejidlo #jimezdrave #ajurveda #event #menu #garywright #danusesiering #healthyfood

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookie.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Užívání cookies umožníte kliknutím na tlačítko souhlasím.

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.