Vydáváme se na cestu ájurvédy

Viděl jsem lidi rychle stárnout, trápit se nemocemi, a dokonce předčasně umírat,
 a to jen proto, že si nedávali pozor na to, co jedí. Stejně tak jsem byl svědkem situací, kdy se lidé „zázračně“ vyléčili ze smrtelných nemocí změnou stravovacích návyků. Jsem fascinován účinky jídla, a proto mu věnuji svou zvýšenou pozornost. 

Je to pro mne velká výzva, podělit se s vámi pouze v několika odstavcích o své zkušenosti z posledních 25 let, které jsem strávil studiem, přípravou a konzumací pokrmů podle tradičních a medicínsky komplexních principů a postupů ájurvédy, tedy vědy o životě. Rád bych vám poskytl úvod do základních principů ájurvédského systému stravování.

Žil jsem a učil se principům ájurvédy v malé kmenové vesničce v Indii. To, co jsem poznal, se snažím aplikovat na život ve městě. Je to jen zlomek téhle úžasně komplexní léčivé cesty. Rád bych své zkušenosti předal v co nejjednodušší podobě, abych vám tak poskytl srozumitelný přehled pravidel a postupů, zvýraznil ty nejdůležitější z nich a bez zbytečného tlaku vás upozornil na věci, které možná dávno víte, jen je občas nepohodlné se jimi řídit. Nezapomínejte, že nejefektivnější je vždy pravidelnost, trpělivost a pozitivní způsob myšlení.

Ájurvéda je velmi mocná, pokud porozumíte jejím principům a respektujete je. Funguje jako prevence a sebeuzdravovací systém, za předpokladu, že jste sami se sebou v kontaktu a dopřejete si čas a prostor poznat své potřeby. Můžete začít tím, že si uvědomíte možné zdravotní účinky jídla a začnete ho tak vnímat. Srdcem ájurvédského vaření je kuchyně. Od surovin a koření po kuchyňské vybavení, zdroj ohřívání jídla až po čas a klid věnovaný přípravě. Čím dál tím více lidí si uvědomuje důležitost toho, co jedí, a potřebu vyvážené stravy pro lepší fungování v náročném moderním světě. Zejména v Praze je možné najít kvalitní vegetariánské restaurace, a tak není potřeba denně konzumovat maso. Nicméně zeleninový sendvič vdechnutý ve spěchu není zdravý způsob stravování. Kvalitní jídla a jejich příprava zaberou čas, proto je dobré plánovat s předstihem, aby pak samotné vaření a konzumace trvaly kratší dobu.

Zde vám nabízím několik užitečných pomůcek na cestě ke zdraví:
Kde: Je důležité vědět, odkud pocházejí suroviny, které konzumujete. Pokud nemáte možnost pěstovat si vlastní zeleninu, zkuste si objednat „fresh bedýnky“, které považuji za spolehlivý zdroj kvalitních lokálních surovin.
Co: Kvalita a čerstvost surovin hrají hlavní roli, ale je třeba brát v potaz i roční období a snažit se konzumovat lokální produkty. Svůj velký význam má také koření a jeho užití, protože má sílu balancovat smysly a harmonizovat zažívací systém.
Jak: Správné kombinace potravin a koření jsou oblastí, jíž je třeba věnovat zvýšenou pozornost, protože nesprávné kombinace mohou vést k narušení zažívacího systému a hromadění toxických látek v těle. To se pak projeví v celkovém zpomalení a únavě jak těla, tak mysli. Dojde ke ztrátě životní energie a narušení spánku. Například není dobré kombinovat mléčné výrobky a vejce s moukou, což jak jistě víte, je dávný způsob, jak vyrábět cihly. Ty v břiše nepotřebujete. Takže si příště rozmyslete, jestli si dáte omeletu se sýrem.
Kdy: Je důležité zvážit pořadí a načasování, kdy co konzumovat, ať už se jedná o hlavní jídla, nebo svačinky. Ovoce nebo sladkosti před jídlem zažehnou oheň spalování a trávení, proto je vynechte po jídle. Káva je naopak vhodná po jídle?
Proč: Záměr: proč jíst či nejíst? Půst nebo očistný detox není jednotnou cestou pro všechny konstituce. Každý máme jiné stravovací potřeby. Kouzlem ájurvédy je individuální přístup. To, co je správné pro jednoho, nemusí platit pro druhého. Porozumět svým potřebám je základ pro volbu správné a vyvážené stravy.
Témata k zamyšlení: Rád bych zmínil několik oblastí, které z pohledu ájurvédy nepatří do vyvážené stravy, jako je maso a alkohol. Je třeba brát je v úvahu z pohledu vlivu prostředí, ve kterém žijeme.
Maso: Pokud nemáme morální důvody k úplnému vyřazení masa z našeho jídelníčku, lze maso vnímat jako jeho důležitou součást, zvláště pak pro ty, kteří maso konzumují celý život. Je to důležitý zdroj proteinů, ale není třeba ho konzumovat častěji než 1x týdně. Nepijte žádné chlazené ani studené nápoje bezprostředně po jeho konzumaci a minimálně další hodinu poté, což je vlastně obecné pravidlo vztahující se na jakékoli jídlo. Celý následující den, nebo alespoň do oběda, se doporučuje držet půst. Půst by se nám měl stát pravidlem, protože je velmi důležitý pro naše tělo. Zvolit si ho den poté, co jsme jedli maso, je ten nejvhodnější čas.
Alkohol: Pokud si občas rádi dopřejete skleničku vína či piva, nejlepší je moment před konzumací masa.

Pravidla ájurvédského stravování
• Kurkuma, v jakékoli dostupné formě.
• Žaludek by měl po jídle zůstat vždy pouze do poloviny zaplněný, obzvlášť po večerním jídle.
• Nekombinujte jogurt s jinými potravinami, alespoň 2 hodiny, a nikdy ne s ovocem.
• Ovoce a zelenina nepatří na jeden talíř. Neměly by být konzumovány dohromady.
• Snažte se, aby jídlo nevychladlo a nemuselo se znovu ohřívat, jelikož ohřevem ztrácí většinu výživových hodnot.
• Pokud se vám nedaří vynechat kávu, dejte si ji po ránu před jídlem s teplým mlékem.
• Mléko si raději svařte, tím se sníží obsah laktózy, a konzumujte ho minimálně dvě hodiny před nebo po jídle. Vynikající je šálek mléka po ránu či večer před spaním. Ideálně pak svařené mléko s trochou skořice, kardamomu, zázvoru, kurkumy, ghí a medu.
• Pořiďte si psa. Večerní procházka je jedna z nejlepších věcí pro zažívání a dobrý spánek.
• Maximálně jedna hodina televize denně – to přece říkáme i svým dětem, tak proč ne sobě?
• Vařte s ghí, kokosovým nebo sezamovým olejem. Není třeba žádné jiné varianty. Doporučuji kokosový olej obzvlášť v letních měsících.
• Doporučuji co nejvíce vařit s miso pastou. Její světlou variantu v létě, tmavou v zimě. Přidávejte vždy až do uvařeného pokrmu namísto soli, a to po jejím rozmíchání v troše teplé vody.
• Slaďte medem nebo palmovým cukrem a přidávejte je až poté, co nápoj trochu vychladne.
• Jezte, když máte hlad. Nepoužívejte jídlo jako nástroj k uklidnění.
• Ájurvéda považuje jídlo za lék, pokud je ovšem užíváno v pravou chvíli a s tím správným cílem.
• Pokud vás jednou za čas přepadne mlsná, užijte si ty chvíle bez výčitek. Jen se snažte omezit je, aby se z toho nestal zlozvyk.

TIP
Další termín pravidelné ájurvédské večeře s šéfkuchařem Gary Wrightem proběhne 15. 10. tentokrát  na téma Jóga ja celostní filozofie sebepoznávání.

Text Gary Wright

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

  • Vstupenky na ájurvédskou večeři 15.10. s přednáškou o józe mizí jak pára nad hrncem! Kdo chcete ochutnat dobroty Jana Lobreise, našeho hosta a šéfkuchaře vyhlášené vegetariánské restaurace #estrella, neváhejte a rezervujte si vstupenky včas 😎 - viz náš web, link v biu.
.
#ayurvedicdinner #ajurvedskavecere #cernalabut #naporici #lobreis #praha #vegetarian #vegan #joga #om #praguespiritfestival #goout #zdravejidlo #jimezdrave #ajurveda #event #menu #garywright #danusesiering #healthyfood
  • Zahradni slavnost aneb Nejlepe chutna salat u babicky - s domacimi rajcaty a bazalkou! 🍅☺
#caprese #leto #zdravi #salat #vitaminy #zezahradky #ayurvedicbreakfast #mnam #dobrouchut #vegetarian #instafood #healthyfood #healthylifestyle #summer
  • 15.10. chystame dalsi ajurvedskou veceri! V ramci ni uslysite prednasku s inspirujici joginkou Martinou Prochazkovou, zakladatelkou @praguespiritfestival. Vstupenky na akci v prodeji na nasem webu nebo pres @gooutcz ☺
#joga #oneness #yoga #ayurvedic #dinner #meeting #tasting #enjoying #vegetarian #vegan #instagood #positivevibes #healing #cooking #india #praguspiritfestival #martinaprochazkova #auyrvedicdinner #dumcernalabut
  • Znáte #poke #sushi? Zdravá miska, do které si navolíte přisady podle chuti: rýže, tofu, losos, tuňák, mango, avokado, mrkev, okurka, edamame boby, masago kaviár... My jsme si moc pochutnali 😊
*
#sushi #pokehaus #zdravastrava #vitaminy #fresh #healthyfood #ayurvedicbreakfast #fastandhealthy #insta #streetfood
  • "Inhale the future, exhale the past."
* Enjoy your present moment - with some good coffee, with your best friends, with your partner, practising yoga or whatever. Just be you! Everything counts 😉 
#presentmoment #tadyated #enjoying #relax #coffeetime #kaficko #ayurveda #yoga #ayurvedicbreakfast #behappy #unsplash #pictureoftheday #instagood #positivevibes

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookie.
Vytvořilo Jakub Vaněk Studio.

Napište nám e-mail na
PLANKVADRAT s.r.o., V sadech 4a, 160 00 Praha 6, IČO 60199318, DIČ CZ60199318

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Užívání cookies umožníte kliknutím na tlačítko souhlasím.